گزیده ای از بیانات امام خامنه ای (س) در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان


امام خامنه ای (س) در جمعه مردم آذربایجان

غیر شیعیان هم حرکت حسین‌بن‌علی (سلام الله علیه) را یک حرکت بزرگ، عظیم، درس‌آموز، الگو برای ملّتها میدانند.
ملّت ما هم از جمله‌ی افتخاراتش این است که با سیّدالشهداء، کربلا و مسائل مهمّی که در ذیل یا در ضمن ماجرای عاشورا مطرح است، آشنا است.

زینب کبرا (سلام الله علیها) همان کسی است که ماجرای عاشورا را زنده نگه داشت، مانع شد از اینکه این ماجرا در خلال افسونهای سیاسی دستگاه حاکم آن روز از بین برود و فراموش شود یا در تاریخ کهنه شود.

حادثه‌ای در کشور ما در سال ۱۳۳۲ اتّفاق افتاد -حادثه‌ی بیست‌وهشتم مرداد- که یکی از حوادثی است که ملّت ایران را با تجربه‌ها آمیخته میکند.

دولت مصدّق که نفت را، از چنگ انگلیسی‌ها با کمک افرادی که بودند -مرحوم آیت‌الله کاشانی و دیگران- توانست خارج کند، یک اشتباه تاریخی انجام داد و آن تکیه‌ی به آمریکا بود… از این خوش‌بینی و ساده‌اندیشی، آمریکایی‌ها استفاده کردند، [کودتای‌] بیست‌وهشتم مرداد را به راه انداختند.

از سال ۳۲ تا ۵۷ این ملّت، زیر یوغ حکومت تحمیلی و وابسته‌ی پهلوی به انواع خفّتها، فشارها، سختی‌ها مبتلا شد؛ آمریکایی‌ها [این کار را] کردند.
این حرکت [عمومی ملّت ایران در سالهای ۵۶ و ۵۷] هدفش و آماج حمله‌اش فقط دستگاه سلطنت نبود، آمریکا هم بود.

رهبری مقتدر، آگاه، مصمّم و دارای توکّل و اتّکاء به خدا، اتّکاء به وعده‌ی الهی موجب شد که این ملّت بتواند به پیروزی برسد.

اوّلین حکومتی و دولتی که با حرکت مردم [ایران در انقلاب اسلامی] بجد شروع کرد مخالفت کردن، آمریکا بود.

[دولت آمریکا] محمّدرضا را که یک دشمن قطعی ملّت ایران بود، در آمریکا میهمان خودش کرد… در واقع پناه دادند به دشمن ملّت ایران. خب، عکس‌العمل و واکنش به این حرکت، حرکتِ دانشجویان بود؛ رفتند سفارت آمریکا را گرفتند، معلوم شد اینجا لانه‌ی جاسوسی است.

[آمریکایی‌ها] در طول این مدّت[بعد از انقلاب] هرچه توانستند توطئه کردند. هر گروهی که میتوانست علیه انقلاب حرکتی بکند، از سوی آمریکایی‌ها حمایت شد… همّت آنها این بود که این اساس را براندازند.

یکی از کارهای آمریکایی‌ها در این سالهای آخر، این است که کسانی را وادار کنند به بَزَک‌کردن چهره‌ی آمریکا؛ به اینکه این‌جور وانمود بکنند که آمریکایی‌ها اگر هم یک روزی دشمن بودند، امروز دیگر دشمنی نمیکنند.

اهداف آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی هیچ تغییر نکرده است؛ هیچ تغییر نکرده. اگر بتوانند جمهوری اسلامی را نابود کنند، تأمّل نمیکنند.
دولتی که درصدد است از هر بهانه‌ای استفاده کند برای نابودی ملّت ایران، جمهوری اسلامی، آرمانهای اسلامی، ملّت ایران نمیتواند اغماض کند از او؛ نه حقّ عقلانی، نه حقّ شرعی، نه حقّ وجدانی، نه حقّ انسانی دارد.

[آمریکایی‌ها] با همه‌ی توان و قوا درصدد این هستند که جمهوری اسلامی را از این راهی که دارد حرکت میکند، باز بدارند… امروز هم کاملاً فعّالند.
امروز دارند به انواع مختلف و به وسایل گوناگون و جدیدی اعتقادات، باورها را آماج قرار میدهند؛ این را باید جوانها متوجّه باشند.

جوانها اوّلاً تاریخ مبارزات ملّت ایران را بیشتر بخوانند و بیشتر بدانند؛ و کسانی که اهل بیان و گفتن هستند، برای جوانهای امروز ما تبیین کنند که در دوران مبارزات بر ملّت ایران چه گذشت.

بحمدالله ملّت ایران بیدار است، دانشگاه و دانشجو بیدار است؛ بله، خیلی تلاش میشود برای اینکه وضع را برگردانند امّا نتوانستند و نخواهند توانست.
در همین قضیّه‌ی مذاکرات هسته‌ای، این پیشرفت ملّت ایران بود که قدرتهای مدّعی را وادار کرد بیایند دست در دست هم بگذارند، همه در مقابل ملّت ایران بنشینند؛ آن تدابیر خصمانه را علیه ملّت ایران به‌کار ببرند، شاید ملّت ایران را از پا بیندازند.

تکیه‌ی ما بر دشمنیِ دشمنان خارجی به معنای اغماض از ضعفهای درونی خودمان نیست… ما در درون خودمان ضعفهایی داریم؛ دشمن در موارد زیادی از ضعفهای ما استفاده میکند؛ این ضعفها را باید برطرف کنیم.

بعضی‌ها به بهانه‌ی همین مسائل جزئی داخلی، دشمن خارجی را فراموش میکنند، آمریکا را فراموش میکنند. اینکه امام (رضوان الله علیه) مکرّر تکرار میکردند که هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید، به‌خاطر این است که بر سر یکدیگر کمتر فریاد بکشید.

دشمن اصلی را با دشمنان درجه‌ی دو و با دوستانی که با آنها اختلاف نظر داریم و دشمن هم حتّی نیستند، اشتباه نگیریم.

جمهوری اسلامی با صدای رسا، بدون بیم… دارد علیه ظلم، سلطه، استثمار و استکبار فریاد میکشد و ملّتها دارند می‌شنوند و تحت تأثیر قرار میگیرند.

این را بدانید که این شعار شما، «مرگ بر آمریکا»ی شما، این فریادی که ملّت ایران میکشند، این دارای یک پشتوانه و عقبه‌ی منطقی و قوی است؛ دارای پشتوانه‌ی عقلانی است… یعنی مرگ بر سیاستهای آمریکا، مرگ بر استکبار.

من تردیدی ندارم در اینکه شما جوانهای عزیز روزهایی را خواهید دید که بسیاری از این آرمانهای بلندی که جمهوری اسلامی در کشور شما ترسیم کرده است، در زندگی شما تحقّق پیدا کرده است.

مطالب پیشنهادی :

ارسال نظر


5 + = 11