گزیده ای از بیانات امام خامنه ای (س) در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری و فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران


امام خامنه ای (س) در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری

گزیده ای از بیانات در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری

از جمله‌ی برجستگی‌های یک نیروی مسلّح عبارت است از ایمان و شجاعت و دانش. این سه عنصر از جمله‌ی عناصر بسیار مهم در تشکیل هویّت یک نیروی مسلّح است.

وقتی روحیّه‌ی ایمانی نبود، وقتی خدا در بین نبود، فرق نمیکند که ابزار خون‌بار و مرگ‌آفرین خود را بر سر چه کسی بریزد.

هرچه میتوانید این عناصر اصلی را؛ ایمانتان را، شجاعتتان را، ابتکار تحقیقاتی خود را، دانش آموزی و دانش پژوهی خود را تقویت کنید.

امروز نظام جمهوری اسلامی ایران، هم به ابزارهای جنگِ سخت، هم به ابزارهای جنگِ نرم نیاز دارد. دنیای محکومِ قدرت شیاطین، برای انسانهای خداجوی، دنیای خطیری است؛ باید خود را آماده نگه دارند، باید خود را مجهّز نگه دارند.

اگر جمهوری اسلامی ایران و ملّت شجاع و انقلابی ایران اجازه میدادند که قدرتمندان غاصب جهانی، آنها را در خودشان و در نظامات خودشان حل کنند، یعنی اگر بنا بود هسته‌ی اصلی خود، هویّت خود، جوهر خود را نشان ندهند و به آن اهمّیّت ندهند، مورد دشمنی قرار نمیگرفتند.

امروز در دنیا سرمایه‌داران بزرگ، کمپانی‌داران بزرگ، جهان‌خواران، قدرت‌طلبان، با مجهّز شدن به علم و دستگاه‌های تبلیغاتی، بر سیاست دنیا دارند زورگویی میکنند و حکمرانی میکنند؛ هر ملّت مستقلی که بخواهد بِایستد، مورد دشمنی اینها است.

ایران اسلامی نشان داد پرطاقت است، آگاه است، بصیر است، برای هویّت خود احترام قائل است، برای بشریّت هم احترام قائل است. ایستادگی در مقابل استکبار، احترام به بشریّت است.

ایّام عید قربان و عید غدیر است ولی عید ما را، جاهلی‌های امروزِ دوران با حوادث خونین منی‌ عزا کردند.

[حادثه منی‌] برای ما از دو جهت عزا بود: [یکی] از جهتِ چندصد نفر حاجیان عزیز خودمان که مظلومانه [و] ای بسا عدّه‌ای از آنها با زبان تشنه از دنیا رفتند… دوّم برای دنیای اسلام؛ آن‌طور که به ما گزارش داده‌اند بیش از پنج هزار کشته از دنیای اسلام و از کشورهای مختلف وجود داشته است.

من در مورد علل این حادثه، قضاوت پیش از موعد ندارم [ولی‌] حتماً بایستی از دنیای اسلام -از جمله از کشور ما- کسانی باشند، بروند، از نزدیک تحقیق کنند، مشخّص کنند که علّت حادثه چه بوده.

بحث سر وظایفی است که درمقابل یک عدّه مجروح، هر دولتی، هر ملّتی، هر پزشکی، هر پرستاری، هر انسان سالمِ معنوی و قلبی‌ای برعهده دارد؛ اینها را رعایت نکردند.

اگر کشور ما و ملّت ما بخواهد در مقابل عناصر اذیّت‌کننده و موذی عکس‌العمل نشان بدهد، اوضاع آنها خوب نخواهد بود… ما رعایت ادب اسلامی، رعایت حرمت برادری در امّت اسلامی را نگه داشتیم؛ اگر بنا شد عکس‌العمل نشان بدهیم، عکس‌العمل‌های ما خشن و سخت خواهد بود.

امروز ده‌ها هزار نفر از عزیزان ما هنوز در مکّه و مدینه، در مناسک حجّند؛ اندک بی‌احترامیِ به اینها، عکس‌العمل ایجاد خواهد کرد؛ عمل نکردن به وظایفشان نسبت به ابدان مطهّر جانباختگان عزیز ما در حج، عکس‌العمل ایجاد خواهد کرد.

اگر کسی بخواهد به حقّ ملّت ایران و جمهوری اسلامی ایران دست‌درازی کند، میدانیم با او چه‌جوری رفتار کنیم؛ محکم برخورد میکنیم.

 

گزیده ای از بیانات در دیدار با فرماندهان ارتش

حضرت امام خامنه‌ای (س):
نیروهای مسلح باید با شتاب در پیشرفت‌ها و افزایش آمادگی‌های خود، چنان اقتداری ایجاد کنند که دشمنان حتی جرأت نکنند خیال تعرض را به ذهن خود راه دهند.

حضرت امام خامنه‌ای (س) برنامه‌ریزی برای «فردای بهتر و پیشرفته‌تر ایران اسلامی» را در همه‌ی بخش‌ها ضروری دانستند و گفتند: آینده‌ی کشور به دست جوانانی است که باید قدر آنها را دانست و برای آنکه ایران فردا بتواند تواناتر، مقتدرتر و با زبان گویاتر در منطقه و دنیا ظاهر شود، باید نسل بعد را آماده‌تر، مصمم‌تر، دانشمندتر و شجاع‌تر پرورش داد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به عقب‌ماندگی‌های مزمن و تاریخی کشور در اثر حکمرانی عناصر وابسته به‌خصوص در دوران پهلوی، افزودند: پیشرفت‌های امروز نیروهای نظامی در بخش‌های مختلف بسیار ارزشمند است اما با توجه به عقب‌ماندگی‌ها باید شتاب حرکت را افزایش داد و چنان اقتداری ایجاد کرد که دشمنان حتی جرأت نکنند خیال تعرض به مرزهای این کشور را به ذهن خود راه دهند.

ایشان مقاومت و ایستادگی ملت ایران در دوران هشت‌ساله‌ی دفاع مقدس را یک تجربه‌ی مهم و پیش روی همه‌ی دنیا خواندند و خاطرنشان کردند: نظام جمهوری اسلامی یک نظام مستقل است و از ابتدای انقلاب، سیاست‌های خود را با صراحت دنبال کرده و از نهیب هیچ قدرتی و مخالفت با سیاست‌های آن، واهمه‌ای ندارد.

حضرت امام خامنه‌ای (س) با اشاره به دشمنی‌های جدی و سنگین در مقابل حرکت مستقل و شگفتی‌ساز ملت ایران، گفتند: دشمن به‌دنبال تسلیم شدن نظام اسلامی است و با کوتاه آمدن در مقابل او، دشمنی‌ها برطرف نمی‌شود.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: سربرآوردن ملت مستقلی که با زورگویان و وابستگان به آنها مخالف است، برای نظام سلطه قابل تحمل نیست، بنابراین در مقابل این ملت دشمنی می‌کنند و تصور اینکه «اگر فلان حرف را نزنیم یا فلان کار را نکنیم و ملاحظه‌ی دشمن را بکنیم، دشمنی‌ها کم می‌شود»، تصور نادرستی است.

ایشان با اشاره به استقبال ملت‌ها و همچنین برخی دولت‌های غیروابسته از حرکت مستقل ایران، گفتند: ملت‌ها از مشاهده‌ی پیشرفت و دفاع صریح ملت ایران از منافع خود در مقابل قدرت‌ها به وجد می‌آیند و در سفرهای خارجی مسئولان جمهوری اسلامی نیز هر جایی که از طرف دولت‌ها به مردم اجازه‌ی اظهار علاقه داده شد، در طرفداری از ایران و مواضع صریح آن، شور و غوغا به پا کردند.

حضرت امام خامنه‌ای (س) در بخش دیگری از سخنانشان، با اشاره به اهمیت پژوهش و پیشرفت‌های تحقیقاتی در نیروهای مسلح، گفتند: ظرفیت‌های بسیار خوبی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور وجود دارد که باید ارتباطات علمی نیروهای مسلح با آنها تقویت شود.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با تأکید بر اهمیت ورود به حوزه‌های ناشناخته‌ی نظامی و ابتکارات جدید، در خصوص رزمایش‌های نظامی نیز خاطرنشان کردند: طراحی رزمایش‌های نظامی باید به فضای جنگ و واقعیت‌های میدان جنگ نزدیک باشد و برای تمام امکانات و توانایی‌های دشمن، پیش‌بینی و آمادگی وجود داشته باشد.

مطالب پیشنهادی :

ارسال نظر


+ 9 = 15