گزیده ای از بیانات حضرت امام خامنه ای (س) در دیدار با مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى‌


حضرت امام خامنه ای (س) در دیدار با مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى‌

آنچه در سالگرد این ولادت [پیامبر اعظم صلوات‌الله‌علیه‌وآله] براى دنیاى اسلام و جامعه‌ى اسلامى مهم است، این است که انتظارات پیامبر اکرم از جامعه‌ى اسلامى را مدّ نظر قرار بدهد و سعى کند و مجاهدت کند که این انتظارات برآورده شود؛ سعادت دنیاى اسلام در این است و لاغیر.

اسلام براى آزادى بشر آمد، هم آزادى از قید و بند فشار دستگاه‌هاى مستبد و ظالم بر طبقات گوناگون انسان و ایجاد حکومت عادلانه براى بشر، و هم آزادى از اندیشه‌ها و تصوّرات و اوهام حاکم بر زندگى انسان.

آنچه امروز ما مسلمانها وظیفه داریم این است که سعى کنیم خود را به آزادى مورد نظر اسلام برسانیم؛ استقلال ملّتهاى مسلمان، استقرار حکومتهاى مردمى در سراسر دنیاى اسلام، حضور آحاد مردم در تصمیم‌گیرى‌ها و تعیین سرنوشت‌ها و حرکت بر پایه‌ى شریعت اسلامى، آن چیزى است که ملّتها را نجات خواهد داد.

امروز دنیاى اسلام احساس بیدارى میکند. درست در همین نقطه است که دشمنان اسلام – آن کسانى که با بیدارى اسلامى مخالفند، با استقلال ملّتها مخالفند، با حاکمیّت دین خدا در کشورها مخالفند – وارد میدان میشوند؛ انواع و اقسام ترفندها براى معطّل گذاشتن جوامع اسلامى به‌وجود مى‌آید و مهم‌ترین آنها ایجاد اختلاف است.

امّت اسلامى نشان داد که فلسطین را از یاد نبرده است؛ این خیلى مسئله‌ى مهمّى است. در همین شرایط است که همه‌ى تلاشهاى دشمن متوجّه این میشود که امّت اسلامى را از یاد فلسطین غافل کند.

وجود این جریانهاى تکفیرى که در دنیاى اسلام به‌وجود آمدند، براى استکبار، براى دشمنان جهان اسلام یک مژده است. اینها هستند که به‌جاى توجّه به واقعیّت خبیث رژیم صهیونیستى، توجّه‌ها را به‌جاى دیگرى معطوف میکنند.

یک جریانى به‌وجود بیاید که مسلمانها را تقسیم کند به مسلم و کافر! عدّه‌اى را به‌عنوان کافر هدف قرار بدهد، مسلمانها را به جان هم بیندازند! چه کسى میتواند شک کند که وجود این جریانها و پشتیبانى این جریانها و تَمویل این جریانها و دادن سلاح به اینها کار استکبار است.

متأسّفانه بعضى از دولتهاى مسلمان، بى‌توجّه به این اختلافات دامن میزنند؛ نمیفهمند که دامن زدن به این اختلافات، آتشى خواهد افروخت که دامن همه‌ى آنها را خواهد گرفت؛ این خواسته‌ى استکبار است: جنگ گروهى مسلمان با گروهى دیگر. عامل این جنگ هم کسانى هستند که از پول دست‌نشاندگان مستکبرین استفاده میکنند.

مسلمانها باید با هر عامل مخالفِ وحدت و ضدّ وحدت مقابله بکنند؛ این یک تکلیف بزرگ براى همه‌ى ما است؛ هم شیعه باید این را قبول کند، هم سنّى باید قبول کند، هم شعبه‌هاى گوناگونى که در میان شیعیان و در میان سنّى‌ها وجود دارد این را باید بپذیرند.

وحدت به معناى تکیه‌ى بر مشترکات است. ما مشترکات زیادى داریم؛ میان مسلمانان، مشترکات بیش از موارد اختلافى است؛ روى مشترکات باید تکیه کنند. تکلیف عمده هم در این مورد بر دوش نخبگان است؛ چه نخبگان سیاسى، چه نخبگان علمى و چه نخبگان دینى.

نخبگان سیاسى هم باید بدانند عزّت و شرف آنها با تکیه‌ى به مردم و آحاد ملّتها است، نه با تکیه‌ى به بیگانگان، نه با تکیه‌ى به کسانى که از بُن دندان با جوامع اسلامى دشمنند.

ملّتها بتدریج توانستند خود را از زیر بار سلطه‌ى مستقیم نجات بدهند؛ اینها [مستکبرین] میخواهند سلطه‌ى غیر مستقیم را – سلطه‌ى سیاسى را، سلطه‌ى اقتصادى را، سلطه‌ى فرهنگى را – به‌جاى سلطه‌ى مستقیمِ دوران استعمار بگذارند.

اگر ملتها به خود بیایند، خود را بیابند، به خود تکیّه کنند، با یکدیگر دست دوستى بدهند، این منطقه، منطقه‌ى برجسته و درخشانى خواهد شد و دنیاى اسلام روى عزّت و کرامت و آقایى را خواهد دید. این چیزى است که در آینده ان‌شاءالله پیش خواهد آمد.

دستگاه‌هاى استکبارى اعم از آمریکا و دیگران، ۳۵ سال است علیه نظام جمهورى اسلامى و ملّت ایران، آنچه از دستشان بر آمده است، انجام داده‌اند؛ على‌رغم آنها ملّت ایران و نظام جمهورى اسلامى روزبه‌روز قوى‌تر، ریشه‌دارتر، مقتدرتر و داراى نفوذِ بیشتر شده است و ان‌شاءالله این استحکام، این استقرار، این قوّت بیشتر خواهد شد.

مطالب پیشنهادی :

ارسال نظر


+ 6 = 11