۱۶ آذر روز دانشجو، نماد مقاومت و استکبارستیزی گرامی باد


حضرت امام خامنه ای (س): دانشجو یعنی جوان طالب علمی که آینده در دست اوست.دانشجو، یعنی جوان،چون دانشجویی، قهراً مربوط به دوران جوانی است.طالب علم بودن و جستجوی از دانش هم درکلمه دانشجو هست. هر کشور و هر جامعه ای که علم ، فهم و محاسبه دقیق، درهمه شئون آن دخالت داشته باشد، وضعش بهتراست.بنابراین دانشجو یعنی کسی که ناظر به آینده، و متعلق به آینده است؛آینده هم متعلق به اوست.

روز دانشجو بر دانشجویان با بصیرت و انقلابی ،

افسران و سربازان جنگ نرم در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن گرامی باد.

گرامی میداریم یاد و خاطره دانشجویانی را که با شروع جنگ تحمیلی ، جبهه درس و دانشگاه را ایثارگرانه ترک کردند تا در جبهه ای دیگر و درسنگرعشق و ایمان ، در امتحان نبرد با دشمن نمره قبولی کسب کنند . همان جوان های برومندی که خالصانه رفتند تا امروز این دانشگاه سرفراز باقی بماند و برای استاد و دانشجو به عبادتگاهی مقدس مبدل شود.

به راستی رسالت دانشجوچیست!؟آیا رسالتش فقط درس و علم است؟

باید گفت رسالت اصلی و  وظیفه مهم دانشجویان، کسب علم و دانش و تلاش برای پیشرفت علمی کشور است و نباید برنامه‌های دیگر این قشر از جامعه را از طلب علم باز دارد.اما دانشجو علاوه برکسب علم ودانش  باید بکوشد ببیند جامعه چه می خواهدو چه نیازهایی دارد؟خودش را برای تامین نیازها و ایفای یکی از این نقشهای مورد نیاز جامعه آماده کند.

رسالت دیگر دانشجو این است که انقلابی بماند، پیشگام و پیشتاز انقلاب باشد و پیش‌آهنگ حرکت باشد اما نه چنان که از توده‌ها جدا شود و برای خودش بسوئی رود و یک وقت پشت سرش نگاه کند ببیند که از توده‌ها تقریباً کسی نیست. اینست که دانشجو باید فرهنگ این انقلاب را روز به روز بهتر بشناسد و بهتر پاسدار باشد.دانشجورسالتش دراین است که دربرابر دردهای جامعه برای همیشه حساس بماند. دانشجویان باید همچنان به عنوان حاملان پیام انقلاب و تضمین کنندگان پویایی وتحرک انقلابی بمانند.دانشجویان به عنوان هادیان فکری باید مشکلات سیاسی و فرهنگی عصر خود را بشناسد و راه حل ارائه دهند و راه حل را با مردم در میان بگذارند تا جامعه به سمت توسعه و پیشرفت حرکت کند. دانشجو بریده ازعوام وعامه مردم هر قدر پر تحرک و پویا وپیشتاز باشد نمی تواند خود را خلاق و آفریننده یک انقلاب بیابد.

شهید آیت الله دکتر بهشتی می فرمایند: وای به روزی که تحصیل کرده های جامعه اعم از روحانی،معمم، دانشگاهی،درشکل آموزگار، دبیر،امام جماعت،مرجع تقلید،محقق، اسلام شناس، نویسنده و… تبدیل شوند به گروه بی درد.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (س) خطاب به تک تک دانشجویان با توجه به در نظر گرفتن جایگاه پر رنگشان در حفظ و تداوم و انتشار انقلاب اسلامی می فرمایند: به شما دانشجوها می گویم سنگربان این سنگر شمایید،مواظب باشید خاکریزهایتان سست نباشد ،دائم خاکریزها را ترمیم کنید.خاکریز ها،خاکریزهای فرهنگی وفکری است؛این ها را ترمیم کنید.ایشان بیش از بیست سال است نسبت به موضوع فرهنگ تذکرات و هشدار های لازم را داده که علت آن مهم بودن و تاثیر گذاری فضای فرهنگی است.اگر حوزه فرهنگی جامعه، بخصوص دانشگاه اصلاح شود، قطعا سایر مسائلی که مطرح می شود اصلاح می گردد لذا برای رفع مشکلات موجود، جهت گیری ما نیز فرهنگی باشد.

۲۵ توصیه حضرت امام خامنه ای (س) به دانشجویان

۲۵ توصیه حضرت امام خامنه ای (س) به دانشجویان

مطالب پیشنهادی :

ارسال نظر


3 + 9 =