گزیده ای از بیانات حضرت امام خامنه ای (س) در دیدار بسیجیان


امام خامنه ای (س) ، مقام معظم رهبری

راه‌پیمایی عظیم و باشکوه اربعین حقیقتاً یک پدیده‌ی عظیم تاریخی و الهی است و نشان‌دهنده‌ی این است که این راه، راه عشق همراه بصیرت است/ باید این نعمت را شکرگزاری کرد و شکرش به این است که آن روحیات، برادری، مهربانی و آن توجه به ولایت که درحال پیاده‌روی داشتید را حفظ کنید.

بسیج صرفاً یک حرکت احساسی نیست، بسیج متّکی است به دانستن و فهمیدن، متّکی است به بصیرت. یک عدّه‌ای اوّل انقلاب جزو کسانی بودند که پرشور با انقلاب همراه بودند امّا از روی احساس؛ از روی عمق فهم دینی نبود. نتیجه این شد که با نشست و برخاست با بعضی آدمهایی که زاویه‌ی با انقلاب داشتند، اینها هم با انقلاب زاویه‌دار شدند.

بسیج جناحی نیست؛ یکی از دو جناح سیاسی، یا سه جناح سیاسی، یا چهار جناح سیاسیِ داخل کشور نیست. بسیج لشکر انقلاب است، بسیج مال انقلاب است. اگر دوگانگی‌ای وجود داشته باشد، دوگانگی انقلابی و ضدّ انقلابی است، حتّی غیر انقلابی هم قابل کشش است، قابل جذب است… هر جناحی، هر کسی، هر آدمی که انقلاب را قبول دارد، در خدمت انقلاب است، دنبال انقلاب است، بسیج طرف‌دار او هم هست.

در بسیج هم‌افزایی لازم است. یعنی بایستی قشرهای مختلف مردم در بسیج حضور داشته باشند؛ همین بسیج اقشار. دانش‌آموز و دانشجو و کارگر و استاد دانشگاه و کاسب و حقوق‌دان و غیره و غیره و غیره، همه باید باشند.

بسیج تحقّق مردم‌سالاری دینی است. مردم‌سالاری یعنی بر اساس دین و اسلام، سالارِ زندگیِ جامعه، خود مردمند. بسیج در همه‌ی عرصه‌ها مظهر مردم‌سالاری دینی و مردم‌سالاری اسلامی است. اگرچنانچه بسیج وارد اقتصاد بشود، اقتصاد میشود مردم‌سالار؛ این اقتصاد مقاومتی که ما عرض کردیم، اگر بتواند از قوّت و قدرت بسیج استفاده کند، میشود اقتصاد مقاومتی مردم‌سالار؛ در علم، پیشرفتهای گوناگون اجتماعی و سیاست همین‌جور است؛ مظهر مردم‌سالاری دینی، بسیج است.

ما هیئتهای اندیشه‌ورز لازم داریم. کجا؟ در دو نقطه: یکی در رأس، یکی در لایه‌ها. لایه‌های گوناگون بسیج فراوان است… از جنگ سخت که احتیاج دارد به هیئت اندیشه‌ورز؛ تا جنگ نرم که جنگ نرم یک عرصه‌ی بسیار وسیعی است و روزبه‌روز هم با گسترش این فضای مجازی دارد گسترده‌تر میشود و خیلی هم خطرناک‌تر از جنگ سخت است.

هیئت اندیشه‌ورز در بالاترین سطوح بسیج که برای کلّ مجموعه‌ی بسیج بنشینند خط‌نگاری کنند، راهبردنگاری کنند لازم داریم؛ ما راهبرداندیشانی را لازم داریم که بنشینند و کارشان فقط این باشد؛ این از مهم‌ترین کارها است. مثل راهبرداندیشان نظامی که در همه‌جای دنیا هم معمول است، به قول خودشان استراتژیست‌های نظامی که می‌نشینند و تکلیف جنگ را، کار نظامی را مشخّص میکنند. این لازم است.

در کنار هیئتهای اندیشه‌ورز، هیئتهای رصدگر لازم است. رصدِ چه؟ چون بسیج یک موجود متحرّک است، یک مجموعه‌ی زنده است، پویا است، مشغول رویش است، باید رصد کرد که متوقّف نشود؛ باید رصد کرد که راه را خطا نرود، باید رصد کرد که مورد آسیب قرار نگیرد، مریض نشود، ویروس‌های گوناگون در آن نفوذ نکنند.

«این خطوط که ناظر به عمل و واقعیّت است؛ هرکدام از اینها شرح و تفصیل و رویّه‌سازی و برنامه‌سازی لازم دارد.»

بسیج پدیده‌ی شگفت‌آور دوران انقلاب بود و امام خمینی از طرف پروردگار ملهم شده بود این پدیده را به وجود بیاورد. بدین معنا که سرنوشت انقلاب را بسپارد به دست جوان‌ها/ از برنامه‌های دشمن در مورد بسیج، «نفوذ» و «ایجاد خطوط موازی و رقیب درست کردن برای بسیج و افسران جنگ نرم» است/ باید مراقب بود.

دولت کنونی آمریکا در قضیه‌ی توافق هسته‌ای تخلف‌های متعددی تا الان انجام داده است؛ تازه‌ترینش تمدید تحریم ۱۰ساله است، اگر این تحریم بشود قطعاً نقض برجام است و بدانند قطعاً جمهوری اسلامی در برابر آن واکنش نشان خواهد داد.

متن کامل بیانات حضرت امام خامنه ای (س) در دیدار بسیجیان

مطالب پیشنهادی :

ارسال نظر


1 + 9 =