۳ خرداد سالروز آزادی خرمشهر، روز مقاومت و پیروزی گرامی باد


3 خرداد ، فتح خرمشهر ، روز مقاومت و پیروزی

نام «خرمشهر» و سوم خرداد یادآور نام شهر و تاریخ حماسه ای است که هیچ گاه از ذهن ملت قهرمان و حماسه ساز ایران اسلامی پاک نخواهد شد. سوم خرداد روزی است که جمعیت ۳۶ میلیونی ایران اسلامی غرق در غرور و شادی مقاومت، ایثارگری و پیروزی خود را جشن گرفتند و آزادی خرمشهر از چنگال متجاوزان بعثی را چون نگینی در تاریخ حماسه هشت ساله دفاع مقدس برای نسل های آینده به ودیعه نهادند.

سوم خرداد سالروز آزادی خرمشهر عزیز روز مقاومت و پیروزی بر ملت قهرمان و با بصیرت ایران اسلامی مبارک باد.

خرمشهر که پس از ۳۵ روز مقاومت، در تاریخ ۴ آبان ماه ۱۳۵۹ اشغال شده بود پس از ۵۷۵ روز در ساعت ۱۱ صبح روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ آزاد شد. ۱۹ هزار اسیر عراقی و ۱۶ هزار کشته و مجروح بخش کوچکی از هزینه‌ای است که ارتش عراق برای جاه‌طلبی بزرگ اشغال خرمشهر در جریان عملیات بیت‌المقدس متحمل شد. با این حال دستاورد بزرگ بازپس‌گیری خرمشهر نه ۳۵۰۰۰ کشته و اسیر عراقی و نه حتی آزادی خونین‌شهر بود. دستاورد بزرگ‌تر عملیات بیت‌المقدس بازگشت روحیه و اعتماد به نفس نیروهای مسلح ایران و تحمیل اضطراب و ترس بر ارتشی بود که ماه‌ها در پس‌لرزه‌های فرار از خرمشهر شب را به صبح می‌رساند. ایران البته در جریان این عملیات ۶۰۰۰ شهید (۴۴۶۰ شهید سپاه و ۱۰۸۶ شهید ارتش) و ۲۴ هزار مجروح داد. با این حال اثبات کرد که از قدرتی بزرگ‌تر از معادلات نظامی و پشتوانه‌ای به مراتب عظیم‌تر از مولفه‌های قدرت استراتژیک در حوزه دفاعی برخوردار است. این دستاورد اصلاً چیز کوچکی نبود.

حضرت امام خمینی (ره) : فتح خرمشهر یک مسئله عادى نبود. اینکه پانزده الى بیست هزار نفر به صف، براى اسارت بیایند و تسلیم شوند، مسئله عادى نیست، بلکه مافوق طبیعت است‏.

حضرت امام خامنه ای (س): واقعه خرمشهر از دور فقط یک حادثه تاریخی افتخارآمیز است، ولی از نزدیک این قضیه شبیه به یک معجزه بزرگ است.

گرامیباد یاد و نام شهدای عملیات بیت المقدس ، آزاد سازی خرمشهر عزیز به ویژه شهدای گرانقدر استان مازندران و فرمانده تیپ ۲۵ کربلا در عملیات بیت المقدس، سرلشکر پاسدار شهید حبیب الله افتخاریان (ابوعمار)

مطالب پیشنهادی :

ارسال نظر


+ 2 = 10