گزیده ای از بیانات امام خامنه ای (س) در دیدار رئیس و اعضاى مجلس خبرگان رهبرى


امام خامنه ای (س) در دیدار رئیس و اعضاى مجلس خبرگان رهبرى

مجلس خبرگان میتواند مظهر تام و تمام این انزال سکینه‌ی الهی باشد؛ چون این انزال سکینه‌ی الهی از نشانه‌های ایمان است.
معنای سکینه هم آرامش در مقابل تلاطم است؛ حوادث گوناگون، خبرهای گوناگون، دشمنی‌ها، وضعیّتهای مختلف، در روح انسانها به‌طور طبیعی تلاطم ایجاد میکند.
دو انتخابات مهم در این مجلس: یکی انتخاب به‌وسیله‌ی مردم که معتمدین خودشان را معیّن میکنند، انتخاب دوّم هم انتخاب رهبری است. مظهر مردم‌سالاری اسلامی به‌طور کامل و تام و تمام در واقع این مجلس است.

ادیان الهی نیامده‌اند که فقط در اذهان باقی بمانند؛ باید در واقعیّت زندگی تحقّق پیدا کنند. این ابزار و وسایلی لازم دارد؛ اینجا این ابزار، مجلس خبرگان است که از این طریق تضمین میکند حاکمیّت ارزشهای الهی را و اجرای احکام الهی را و حاکمیّت دین خدا را و حاکمیّت اسلام را.
وقتی این مجلس تشکیل میشود و آمادگی خود و استقلال فکری خود و آگاهی خود را نشان میدهد، این موجب سکینه و آرامش در دلهای مؤمنین میشود؛ در واقع این سکینه‌ی الهی، سَرریز میشود از این مجلس به داخل جامعه.

مجلس خبرگان بایستی استقلال فکری داشته باشد اسیر کلیشه‌های تحمیلی نظام سلطه نباید بشود.
با رویکرد سلطه‌طلبانه مفاهیمی را یا جعل یا دست‌کاری میکنند و معنا میکنند و مایلند همه، طبق معنای آنها این مفاهیم را بفهمند و به‌کار بگیرند.
اهمّیّت این انقلاب و علّت اینکه این انقلاب زلزله در دنیا ایجاد کرد، این بود که یک منظومه‌ی فکری نو را به دنیا عرضه کرد.

شعار معروف «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی»، استقلال بخشی از آزادی است یعنی آزادیِ فردی یک روی سکّه است، امّا آزادیِ از سلطه‌ی قدرتها و ابرقدرت‌ها روی دیگر سکّه است.

نتیجه‌ی این نگاه‌های فکری، این است که ملّت خودباوری پیدا میکند که امروز ملّت ما این خودباوری را پیدا کرده.
همه‌ی تلاشی که امروز میشود در مواجهه‌ی با جمهوری اسلامی، برای این است که این آینده [پیشرفت مادی و معنوی] برای جمهوری اسلامی تحقّق پیدا نکند.

باید همه تلاش کنند، همه کوشش کنند، همه کار کنند و همه بدانند دشمن میخواهد چه‌کار کند؛ حواسشان همه جمع باشد.
همه‌ی مسئولین کشور بدانند که هدف دشمن چیست؛ با لبخند دشمن، با احیاناً یک مساعدت کوتاه‌مدّت دشمن در یک امری، یک کلمه حرفی احیاناً به نفع جمهوری اسلامی بر زبان آورد، به این حرفها ما فریب نخوریم.

استکبار جهانی یک امر موهوم نیست؛ یک امر واقعی است و دارای مصادیق روشنی است؛ آمریکا بزرگ‌ترین مصداقش است و پشت سرِ هیئت حاکمه‌ی آمریکا، کمپانی‌ها و تراست‌ها و کارتل‌ها و سرمایه‌دارانِ جهان‌خوارِ غالباً صهیونیست هستند.

به آقاى رئیس جمهور هم این را عرض کرده‌ام که به نظر ما مصلحت نیست که مجلس را از این قضیّه برکنار بداریم؛ باید مجلس وارد بشود.
بنده هیچ توصیه‌اى ندارم به مجلس که چه‌جورى عمل بکند. نوع تصمیم‌گیرى چه‌جورى باشد؟ به‌نحو تصویب یا رد باشد، یا به‌نحو دیگرى.

مسئولین آمریکایی خیلی بد حرف میزنند؛ باید تکلیف این حرفها روشن بشود. میگویند که چهارچوب تحریمها حفظ خواهد شد؛ اینکه مذاکره کردیم، در بعضی از موارد کوتاه آمدیم، امتیازاتی دادیم، برای این بود که تحریمها برداشته بشود؛ اگر بنا است تحریمها برداشته نشود، معامله‌ای وجود ندارد.

میگویند تحریمها تعلیق یا متوقّف میشود؛ مسئله‌ی ما این نبوده. توقّف تحریم نداریم، تعلیق تحریم نداریم؛ اگر آنها تعلیق میکنند، خب پس ما هم اینجا تعلیق میکنیم، بنابراین [منظور] لغو تحریمها است. چیزهایى که دست خود دولت آمریکا یا دست دولتهاى اروپایى است.

در مجموعه‌ی هیئت حاکمه‌ی آمریکا مثل انگلیسی‌های قرن نوزدهم حرف میزنند؛ یعنی از دنیا و از تاریخ، واقعاً دو قرن عقبند! دنیا فرق کرده. امروز ابرقدرت‌ها چنین قدرتی ندارند، چنین توانایی‌ای ندارند، عُرضه‌ی یک چنین کاری را ندارند؛ بعد هم طرف، جمهوری اسلامی است.

میگویند ما انتظار داریم که مسئولین جمهوری اسلامی یا دولت جمهوری اسلامی، کاری متفاوت انجام بدهد! متفاوت، یعنی از ارزشهای اسلامی عبور کردن، یعنی پایبندی به احکام اسلامی را از دست دادن؛ معنای متفاوت از نظر آنها این است؛ چنین اتّفاقی نمی‌افتد.

به دوستانمان در دولت و در مسئولیّتهاى گوناگون این است که اجازه‌ى این فرصت‌طلبى را در داخل مطلقاً به آمریکا ندهید؛ در خارج هم تلاش کنید که این فرصتها در اختیار آمریکا قرار نگیرد.

ما از برادرانمان در دولت خواهش کردیم که یک برنامه‌ی جامعِ عملیّاتی و کاربردی برای تحقّق سیاستهای مقاومت اقتصادی تهیّه کنند.
نیروهای مؤمن، اصیل و معتقد در سرتاسر کشور آماده‌به‌کار باشند. آماده‌به‌کار به معنای آماده‌ی جنگ نیست؛ یعنی آماده‌ی کار اقتصادی، فرهنگی، سیاسی باشند، ما همه باید آماده باشیم. و وعده‌ی الهی هم راست است؛ خدای متعال وعده‌اش راست است.

مشاهده متن کامل بیانات امام خامنه ای (س)

نکاتی که امام خامنه ای (س) درباره‌ی «برجام» و «مسائل پس از برجام» گفتند

امام خامنه ای (س) درباره‌ی «برجام» و «مسائل پس از برجام»

مطالب پیشنهادی :

ارسال نظر


+ 6 = 15