گزیده ای از بیانات امام خامنه ای (س) در دیدار رئیس‌جمهور و اعضاى هیأت دولت‌


امام خامنه ای (س) در دیدار رئیس‌جمهور و اعضاى هیأت دولت‌

شهید رجائی و شهید باهنر به‌عنوان دو شاخص، به‌عنوان دو سنجه در مقابل چشم ما باشند. سنجه بودن آنها به‌خاطر خصوصیّات رفتاری آنها و شخصیّتی آنها و اخلاقی آنها است.
ایمانشان به این راه، به اهدافی که امام ترسیم کرده، شاخص خیلی مهمّی است؛ اخلاصشان؛ روحیّه‌ی خدمتگزاری، روحیّه‌ی مردمی بودن و برای خودشان از مقامی که داشتند، کیسه ندوخته بودند.

یکی از خصوصیّات رفتار مسئولان این است که در جامعه فرهنگ‌سازی میکند.
خیلی مناسب است که گزارشها منعکس بشود، مردم بشنوند از شما…. خاطرجمع بشوند که برادرها دارند کار میکنند، زحمت میکشند.

آرامش نسبی و ثبات نسبی در مسئله‌ی اقتصاد محسوس است؛ این را همه گزارش میکنند، … باید این را مراقبت کرد که محفوظ بماند.

مسئله‌ی کاهش تورّم خیلی خوب است. البتّه به این مقدار تورّمی که الان هست ما راضی نیستیم، …بایستی برسیم به تورّم زیر ده.
مهم این است که مذاکرات را آقایان توانستند ختم کنند، چون بالاخره خود کِش دادنِ مذاکرات یک مسئله‌ای بود و توانستند سر این مسئله را ببندند. اگر گوشه‌کنارش مشکلی هم وجود داشته باشد، با تدبیر شماها و دیگرانی که مسئولند، برطرف خواهد شد.

یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های بنده این است که توجّه کنیم به هدفهایی که دشمنان صریح جمهوری اسلامی در ذهن خودشان دارند میپرورانند و کارهایی که میخواهند انجام بدهند.

یک جاهایی دشمنی‌ها و اِعمال دشمنی مهار میشود لکن این به‌معنای این نیست که دشمنی‌ها کم شده.
در اتّخاذ مواضع انقلابی، باید صراحت داشت؛ مواضع انقلابی را، مبانی امام بزرگوار را صریح بیان کنیم، خجالت نکشیم، رودربایستی نکنیم،
هوشیار باشیم؛ اینها در صدد نفوذند، در صدد رخنه کردنند؛ این رخنه از جاهای مختلفی ممکن است باشد؛ مواظب باشید.
یکی هم حفظ این یکپارچگی‌ای که خوشبختانه در مردم وجود دارد.

حاشیه‌سازی نباید بشود؛ بعضی از حاشیه‌سازی‌ها تشتّت‌آور است؛ یعنی همین وحدت جهت‌گیری را به هم میزند؛ مراقب این معنا باشیم.
اول: مسئله‌ی حفظ شتاب علمی است. رتبه‌ی علمی محفوظ مانده؛ لکن شتاب تنزّل کرده. نگذارید شتاب علمی در دهه‌ی دوّم چشم‌انداز کم بشود.
در دهه‌ی اوّل حرکت علمی تبدیل شد به یک گفتمان؛ … اصرار دارم مجموعه‌های مرتبط در حفظ گفتمان پیشرفت علمی، بایستی پافشاری کنند.

روی شرکتهای دانش‌بنیان باید تکیه بشود؛ تجاری‌سازی علوم و فنّاوری‌ها، پارک‌های علم و فنّاوری و مانند اینها کارهای بسیار لازم و خوبی است.

دوم: مسئله‌ی فرهنگ است. حساسیّت این حقیر نسبت به مسئله‌ی فرهنگ و مشکلات فرهنگی گاهی اوقات موجب شده که من شب خوابم نبرده.

دو کار اساسی که باید انجام بگیرد؛ یکی تولیدات فرهنگی سالم در زمینه‌های مختلف، و یکی جلوگیری از تولیدهای مضر و به اصطلاح متاع و کالای مضرّ فرهنگی.

اگر فلان تئاتر، فیلم، کتاب، نشریّه با مبانی انقلاب و مبانی اسلام مخالف است، جلویش را بگیرید. رهاسازی فرهنگ اصلاً جایز نیست.

سوم: از همه فعلی‌تر و نقدتر مسئله‌ی اقتصاد است؛ هم برای کشور از لحاظ سرنوشت و پیشرفت واقعی کشور، ؛ هم از لحاظ نمای بیرونی کشور ؛ هم از لحاظ واقعیّتهای زندگی مردم مهم است.
پیشرفت اقتصاد کشور، باید همراه با عدالت باشد؛ ما اقتصاد منهای عدالت را قبول نداریم.
تبدیل تلاش و کار به گفتمان در فضای عمومی، به نظر من یکی از کارهای اساسی در زمینه‌ی اقتصاد است،
یک مسئله در باب اقتصاد که من روی آن اصرار دارم، مسئله‌ی مدیریّت جدّی بازرگانی خارجی است؛ اینجا صرفاً بازار مصنوعات خارجی نباشد.
یکی هم مسئله‌ی اقتصاد مقاومتی است. امسال سال دوّم اقتصاد مقاومتی است.

مسئله‌ی رکود؛ اگر چنانچه به‌طور جدّی با رکود مبارزه نشود، همین رشد سه درصد [فعلی] هم به خطر خواهد افتاد.
حمایت از بنگاه‌های تولیدی، تأمین نقدینگی، برخورد با کسانی که واحدهای تولیدیِ آماده را راکد گذاشته‌اند، اینها کارهای لازمی است.
یکی از کارها [برای از بین رفتن رکود] سپردن برخی از طرحها به بخش خصوصی. البتّه برای بخش خصوصی مشوّق درست [بشود].
در بخش کشاورزی در تولید محصولات حیاتی باید خودکفایی به‌وجود بیاید.

یک مسئله‌ی اساسی‌ای که این عمدتاً [مربوط به‌] وزارت کشاورزی است تمرکز بر روستا است… بایستی صنایع تبدیلی را به روستاها ببریم.
حدّاکثر پانزده درصد از ظرفیّت معدنی کشور را استحصال میکنیم؛ معدن را باید جایگزین نفت کنیم. این قابل اطمینان نیست.
[در مورد] معادن هم بایستی از خام‌فروشی معادن بشدّت پرهیز کنیم. معادن باارزشی ما داریم.

مسئله‌ی آب و نشست آبهای زیرزمینی مهم است. برنامه‌ریزی‌ای که حالا میگویید، کافی نیست بایستی دنبال این برنامه حرکت کنید، راه بیفتید.
برنامه‌ی ششم را هرچه زودتر بایستی فراهم بکنید و همین‌طور که عرض کردیم، به‌طور کامل منطبق بر اقتصاد مقاومتی، و زودتر به مجلس بدهید.

مشاهده متن کامل بیانات امام خامنه ای (س)

مطالب پیشنهادی :

ارسال نظر


+ 2 = 10