گزیده ای از بیانات امام خامنه ای (س) در دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران حج‌


امام خامنه ای (س) در دیدار مسئولان و دست اندرکاران حج‌

حج دو رویه‌ی متفاوت و مکمّل یکدیگر دارد: یک رویه‌ی فردی، یک رویه‌ی اجتماعی؛ هر دو را باید رعایت کرد و توجّه داشت.
در این رویه‌ی فردی حج، هر حاجی درواقع با این حرکت، با این سفر، باید خود را به خدا نزدیک‌تر کند، باید باطن خود را تطهیر کند.
حج مظهر وحدت اسلامی است… لعنت خدا بر آن کسانی که سعی کردند حقیقت امّت اسلامی را، اهمّیّت امّت اسلامی را از ذهنها دور کنند؛ مسلمانها را به اصناف گوناگون، به انگیزه‌های گوناگون تقسیم کنند؛ ملّیّتها را در مقابل عظمت امّت اسلامی بزرگ کنند.

یک جنبه‌ی[اجتماعی] دیگر[حج]، تبادل تجربیّات با یکدیگر است. خیلی از کشورهای اسلامی تجربیّاتی دارند؛ فرض بفرمایید ملّت ایران، تجربه‌ای دارد در مواجهه‌ی با دشمن، در شناسایی دشمن، در اعتماد نکردن به دشمن.
ما دچار اشتباه نشدیم در شناسایی دوست از دشمن؛ از اوّل انقلاب تا حالا فهمیدیم و دانستیم که دشمن حقیقی، دشمن لدود و لجوج و پیگیر، عبارت است از استکبار جهانی و صهیونیسم.

یکی از تجربه‌های ملّت ایران ایجاد اتّحاد است. خب، مگر در کشور ما اختلاف سلیقه کم است؛ در مسائل سیاسی، در مسائل فکری، در مسائل عقیدتی اختلاف زیاد است امّا مردم با وجود این اختلافات، وحدت خودشان را حفظ کردند.

تا وقتی من و شما در راه راست حرکت کنیم، خدای متعال نعمتش را بر ما باقی نگه میدارد، امّا وقتی خودمان ایجاد اختلاف کردیم، خدای متعال نعمتش را برمیدارد. این تجربه‌ی ملّت ایران است که توانسته‌اند نعمت الهی اتحاد را برای خودشان حفظ کنند.

ما که این‌قدر روی مسئله‌ی اتّحاد بین مذاهب و ملّتهای اسلامی تکیه میکنیم، این لفظ نیست؛ درد را و درمان را شناخته‌ایم.
اینکه ما روی جنبه‌های اجتماعی حج تکیه میکنیم، ما را از جنبه‌های فردی حج غافل نکند: تضرّع، خشوع، خشیت، دعا. فرصت خوبی است؛ هیچ جا مثل مسجدالحرام و مسجدالنّبی نمیشود؛ این فرصت در اختیار شما است، در اختیار حاجی است.

بعضی از حجّاج ما باز گرفتار این بیچارگی هستند: برو در این بازار پهلوی این دکّان‌دار، پهلوی آن کاسب یک جنس بُنجُلی را به دو برابر قیمت بخر، سوار هواپیما کن بردار بیاور تهران یا فلان شهر دیگر؛ [این‌] غلط است؛ خیلی غلط است. مردم ما باید این را توجّه کنند.
برو سراغ کاری که جاهای دیگر نمیشود کرد و آنجا میشود؛ آن، نگاه کردن به کعبه، نماز گزاردن در مسجدالحرام و بوسیدن جای پای پیغمبر است.

مطالب پیشنهادی :

ارسال نظر


+ 1 = 2