گزیده ای از بیانات حضرت امام خامنه ای (س) در دیدار با اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت شهدای مازندران


شرف یابی حضرت آیت الله جباری به محضر حضرت امام خامنه ای (س)

بزرگداشت شهیدان، احیاى نام آنان، تحقیق در مورد کارهاى آنها، تولید آثار مکتوب و تصویرى و صوتى و امثال اینها از زندگى آنها و از اقدامات و جهاد آنها، کارهاى بسیار باارزشى است.

توجّه کنید که عمیق انجام بگیرد این کارها؛ یعنى صِرف تأمین یک عنوان نباشد، یعنى کاملاً با عمق، با فرصت، با دقّت، با وقت‌گذارى، با بهره‌گیرى از هنر از یک سو، و روح تحقیق از سوى دیگر، انجام بگیرد تا ماندگار و اثرگذار باشد.

مسئله‌ى دفاع مقدّس علاوه بر اینکه یک آزمون بزرگى بود براى ملّت ایران، آزمونى هم بود براى بُروز استعدادها، هم استعداد اشخاص، هم استعداد مناطق کشور.

در سپاه، شما ملاحظه میکنید یک جوانى وارد میدان جنگ میشود و در حالى که از مسائل نظامى هیچ اطّلاعى ندارد و وارد نیست، در ظرف یک سال، یک سال و نیم، دو سال تبدیل میشود به یک استراتژیست نظامى؛ این خیلى مهم است.

دلیل مهارت اینها [شهدا و سرداران بزرگ] و عظمت کار اینها این است که پختگان نظامى ما، برادرانى که در ارتش بودند و سالها کار کرده بودند همه، کار اینها را و فکر اینها را تصدیق و تأیید میکردند. و دلیل روشن‌تر اینکه اینها توانستند یک ارتش مجهّز پشتیبانى‌شده‌ى از سوى قدرتهاى بزرگ را، با آن همه سازوبرگ در عملیّات‌هاى فوق‌العاده عجیبى، آنچنان در محاصره بیندازند که آنها خودشان حیرت کنند.

یک جوان بیست‌وهفت بیست‌وهشت ساله و حدّاکثر سى ساله در وقت شهادت، و در اوج توانایى‌هاى نظامى یک انسان، یک جوان؛ او از کجا شروع کرد که به اینجا رسید؟ در چه مدّتى به اینجا رسید؟ این خیلى مهم است.

مازندران انصافاً در جنگ امتحان بسیار خوبى داد. بیش از ده هزار شهید مازندران دارد.

مردم مازندران واقعاً فداکارى کردند، ازخودگذشتگى کردند، جوانهایشان را با اخلاص فرستادند، و این جوانها رفتند، ایستادگى کردند و مقاومت کردند؛ توانستند کارهاى برجسته و بزرگى را انجام بدهند.

در همین داستان آمل که یک حرکت مردمىِ عجیبى مردم آمل نشان دادند، اینکه امام (رضوان الله تعالى علیه) در وصیّتنامه از مردم آمل اسم آوردند، نشان‌دهنده‌ى عظمت کار اینها – قشرهاى مختلف، حتّى زنها – است. دخترک چهارده پانزده ساله در همین داستان آمل، میرود میجنگد و به شهادت میرسد.

مردم مازندران از وقتى که مسلمان شدند، پیرو اهل‌بیت بودند؛ یعنى از همان اوّل، اسلامِ اینها همراه بود با پیروى از اهل‌بیت (علیهم‌السّلام).

تا امروز هم بحمدالله مردم مازندران مردم وفادارى هستند؛ با اینکه در دوران رژیم طاغوت دشمنان اسلام و عوامل دستگاه طاغوت، این همه علیه دین و تقوا و عفاف و معنویّت – هم از لحاظ اخلاقى، هم از لحاظ رفتارى، هم از لحاظ عقیدتى – در این استان کار کرده بودند، در عین حال این مردم ایمانشان را این‌جور حفظ کردند و این‌جور در دورانهاى سخت بُروز دادند.

مطالب پیشنهادی :

ارسال نظر


+ 8 = 13